Twan

Linken in plaats van embedden

Oh, wat een heerlijke verengelste woorden... Afijn, waar het me om gaat: ik link op dit blog (naar video's op Youtube of muziek op Spotify, bijvoorbeeld) en pas de media niet in in mijn eigen pagina ('embedden'). Het nadeel is dat je niet direct de video kunt starten, maar dat wil ik eigenlijk ook niet. Ik geef doorgaans kort aan waarom ik de link heb opgenomen, en laat het liever aan jou over of dat je deze ook daadwerkelijk aan wilt klikken of liever verder leest/bladert.

Nog een voordeel: ik neem slechts een link op en prop niet alle code die nodig is om de video afspeelbaar te maken in de pagina, waardoor de pagina sneller laadt en ook voorkom ik daarmee dat ik en passant allerlei web trackers jouw browser insleur waar je misschien helemaal niet op zit te wachten.

Zie ook: Bert Hubert's Writing - Of je doet geen cookies?