Twan

Weet wie je bent

You are not your job, you're not how much money you have in the bank. You are not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You are not your fucking khakis. You are all singing, all dancing crap of the world. ― Chuck Palahniuk, Fight Club

Op dit moment voer ik steeds regelmatiger gesprekken met recruiters en anderen die mijn profiel gezien hebben en kennis willen maken. Zodra de gesprekken dan wat serieuzer worden en het erom gaat dat ik kenbaar maak wat ik zoek in een eventuele nieuwe werkgever, noem ik tegenwoordig altijd hetzelfde: ik moet een 'klik' hebben met de mensen die ik spreek.

En de enige manier waarop dat kan, is als mijn gesprekspartner een oprechte interesse heeft voor wat ik doe en heb gedaan, en zeker ook: voor wie ik ben. En vice versa natuurlijk. Is het een prettig, en vooral hartelijk gesprek? Over wie wij zijn, aan beide kanten van de tafel (of het scherm)? Of is het een zakelijk afvinken van wat men in het profiel heeft aangemerkt als eis of wens?

Ik weet tegenwoordig wel waar ik voor ga.

En verder...

Right, een rondje langs de velden:

  • Nikhil Suresh - Skills that programmers need, to defend both their code and their careers 🠊 Een inspirerend lezing waarin Nikhil zijn visie geeft op hoe bedrijven de waarde van een medewerker bepalen. Zien ze duidelijk wat die persoon waard is? Ik geef hier maar alvast het antwoord: dat doen ze niet. Vaak heeft men geen idee wat je doet.
  • Automattic is doing open source dirty 🠊 David Heinemeier Hanson (ook wel bekend als DHH) bindt er, zoals voor hem gebruikelijk, geen doekjes om: wat Automattic op dit moment doet in de strijd die het is aangegaan met WP Engine is niet oké en schaadt in zijn ogen de idealen van open source:

    That's open source. I give you a gift of code, you accept the terms of the license. There cannot be a second set of shadow obligations that might suddenly apply, if you strike it rich using the software.

  • Don't have a biggest customer 🠊 Volgens DHH's maatje en mede-eigenaar van 37signals, Jason Fried, kun je maar beter geen 'grootste klant' hebben. Als het pijn doet wanneer die 'grootste klant' vertrekt, dan doet je bedrijf het niet goed. Beter is het volgens hem om iedereen ongeveer hetzelfde te laten betalen en de financiële voetafdruk voor iedereen hetzelfde te laten zijn.

En verderder...

  • Het noorderlicht gemist gisterenavond? Maak je geen zorgen, het komt de komende tijd nog regelmatig terug.
  • De effecten van corona blijven lang voortduren. Er is op het moment een behoorlijke toename in het aantal faillisementen in de Nederland, en als oorzaak wordt vooral het wegvallen van de coronasteun gezien.
  • Linus Torvalds wordt in dit interview gevraagd of dat hij verwacht dat er code ingediend gaat worden die met behulp van LLM's geschreven is. Torvalds antwoord daarop dat dat wellicht al gebeurd, maar in zijn ogen zeker zal toenemen en voegt daaraan toe dat automatisering altijd geholpen heeft bij het schrijven van code, en dat hij dit absoluut niet ziet als iets nieuws.
  • Da's een tijdje geleden: vanavond kun je misschien een komeet door de lucht zien schieten, die zich voor het laatst in de prehistorie vertoonde, Tsuchinshan-ATLAS.
  • En even een eindje fietsen.

En verderderder...

Nog wat muziek tot slot? Vooruit dan, dit keer met Japanse muziek. Onbekend? Laat je verrassen!